رابطه بین فنون معماری اجتماعی و عملکرد کارکنان در اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان
|
علیرضا شیروانی1، امید مالوردی*2، امیرحسین فتاح پور3، نورا رفیعی4 |
1- استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، اصفهان، ایران 2- کارشناسی ارشد، بیمه سلامت استان اصفهان، اصفهان، ایران 3- دانشجوی کارشناسی ارشد، بیمه سلامت استان اصفهان، اصفهان، ایران 4- کارشناسی ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران |
|
چکیده: (3479 مشاهده) |
مقدمه: در دنیای امروز که ساختارهای خشک و دیوان سالارانه جای خود را به مدیریتی منعطف داده است، سازمانها نیز نیازمند کارکنانی هستند که فراتر از تکالیف شغلی خود فعالیت نمایند تا با بهرهگیری از منابع و سرمایههای درون، به مزیت رقابتی پایدار دست یابند (سرمایه اجتماعی) و به بهبود عملکرد سازمانی کمک نمایند. در این راستا مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمانی در بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت اصفهان به انجام رسید.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بود که به شیوه مقطعی در سال 1393 در اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان انجام پذیرفت. نمونه آماری شامل 150 نفر از کارکنان ستادی بودند که به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه خودساخته معماری اجتماعی و پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی چودهوری(Chaudhury) بود. پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی 26 سؤال مرتبط با ارزیابی عملکرد (خدمت به مشتری، بهرهوری، کیفیت و نوآوری) در پنج مقیاس لیکرت داشت و پرسشنامه معماری اجتماعی نیز بر اساس اهداف مطالعه و مطابق مقیاس لیکرت طراحی گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی توسط نرمافزار SPSS نسخه 21 و به کمک آزمونهای همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل انجام شد.
یافتهها: از میان 4 بعد عملکرد، بیشترین میانگین مربوط به بعد خدمت به مشتری (71/3) و کمترین میانگین مربوط به بعد کیفیت (20/3) بود. در مؤلفه معماری اجتماعی، بیشترین میانگین مربوط به بعد نیمهای چند رشتهای (84/3) و کمترین میانگین مربوط به بعد طرح تسهیلات، جا و مکان (83/2) بود. بین فنون معماری اجتماعی و عملکرد سازمانی کارکنان مورد مطالعه همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به حساس بودن ماهیت شغلی نیروی انسانی در سازمانها، میبایست معماری اجتماعی را به گونهای اطمینان آور در سازمانها عملی نمود. از سوی دیگر شفافیت در امور روزمره واحدهای سازمانی، رفتار مسئولان و همچنین بیان روشن اهداف و برنامههای هر واحد به کارکنان و مشارکت دادن و قدردانی از تلاش و زحمت آنان، در ارتقای عملکرد آنان کمک کننده بنظر میرسد.
|
|
|
واژههای کلیدی: معماری اجتماعی، عملکرد سازمانی، بیمه سلامت، اصفهان |
|
متن کامل [PDF 731 kb]
(1384 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/8/20 | پذیرش: 1394/8/20 | انتشار: 1394/8/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|