[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 121-113 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد مدیریت دانش درتوسعه خدمات مربوط به سازماندهی منابع چاپی و الکترونیکی کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی ایران در سال 1390
مریم اخوتی*1، مهدیه کاشف بیرجندی2، هادی شریف مقدم3
1- استادیار، مرکز تحقیقات فیزیولوژی، پژوهشکده نروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
3- دانشیار،گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
چکیده:   (2536 مشاهده)

چکیده

مقدمه: مدیریت دانش فرصتی استثنایی برای کتابخانه­ها فراهم می­سازد، اگر کتابخانه­ها از دانش استفاده کنند و آن را به اشتراک گذارند، خدماتشان بهبود خواهد یافت. هدف از مطالعه حاضرکاربرد مدیریت دانش درتوسعه خدمات مربوط به سازماندهی منابع چاپی و الکترونیکی کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های دولتی ایران می­باشد.

روش: روش مطالعه حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است که در کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های جامع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت که 20 سال از زمان تأسیس آن­ها گذشته باشد، انجام شد. برای گردآوری اطلاعات در مورد مسئولان کتابخانه­های مرکزی و آدرس و پست الکترونیک ایشان، به وب سایت دانشگاه­ها و کتابخانه­ها مراجعه شده ویا از طریق تماس مستقیم با کتابخانه­ها اطلاعات مورد نظر گردآوری شد.

یافته ­ها: میزان آشنایی مسئولان کتابخانه­ها با انواع مدیریت دانش در دانش صریح و دانش ضمنی به ترتیب برابر با 54(6/60) و 35(3/39) بود که این اختلاف معنی دار بو(002/0=P) از نظر مسئولان کتابخانه­ها، کاربرد مدیریت دانش در سازماندهی منابع چاپی 46(6/46) و در منابع الکترونیکی 53(4/53)، بود که تفاوت آماری معنی داری نشان داد(03/0=P). بیشترین فراوانی، 2/73 درصد که برابر با 41 نفر از پاسخگویان می­باشد، افزایش کارآمدی و کمترین فراوانی، 4/21 درصدکه برابر با 12 نفر می­باشد. تسهیل کار جمعی را از جمله دلایل استفاده از مدیریت دانش در سازماندهی منابع ذکر کرده­اند(001/0=P).

بحث و نتیجه گیری: مسئولان کتابخانه­ها نیاز به آشنایی بیشتری با دانش صریح دارند. بنابراین نیاز به استفاده از دانش ضمنی در سازماندهی منابع کتابخانه­ها بیشتر دیده می­شود.

واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، کتابخانه، دانشگاه، منابع
متن کامل [PDF 570 kb]   (1770 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/8/19 | پذیرش: 1394/8/19 | انتشار: 1394/8/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Application of knowledge management in the development of services related to the organization of print and electronic resources of the Iranian universities’ central libraries. 3 2014; 2 (2) :113-121
URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-95-fa.html

اخوتی مریم، کاشف بیرجندی مهدیه، شریف مقدم هادی. کاربرد مدیریت دانش درتوسعه خدمات مربوط به سازماندهی منابع چاپی و الکترونیکی کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی ایران در سال 1390. 1. 1393; 2 (2) :113-121

URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-95-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی Journal of Management And Medical Informatics School
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645