[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 20-26 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه مرگ های قابل اجتناب ناشی از حوادث جاده ای طی سال های 1383 تا 1389: مطالعه ای موردی در کرمان
محمدرضا امیراسماعیلی1 ، عاطفه اسفندیاری2 ، سیدپوریا هدایتی3 ، پروانه اصفهانی* 4
1- مرکز تحقیقات مدیریت ارائۀ خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان
2- دانشجوی دکترا، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
3- مربی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل
4- دانشجوی دکترا، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران ، p.isfehani@gmail.com
چکیده:   (4054 مشاهده)
مقدمه: حوادث جاده ای یکی از مشکلات بزرگ سلامت عمومی و همچنین یکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده است. با این حال، بیشتر مرگ و میر های ناشی از حوادث جاده ای کاملا قابل اجتناب و پیشگیری می باشند. این مطالعه به منظور تعیین میزان مرگ های ناشی از سوانح جاده ای در استان کرمان انجام شده است. روش ها: این مطالعه از نوع طولی بود و در فاصله زمانی 1383 تا 1389 انجام شد. از چک لیست برای گردآوری داده ها استفاده شد. جامعه این پژوهش کل مرگ های حوادث ترافیکی ثبت شده در واحد آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود که به روش سرشماری بررسی شدند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی با نرم افزار spss نسخه 18تحلیل گردید. نتایج: تعداد 1435 پرونده بیماران فوت شده مورد مطالعه قرار گرفت. اکثر موارد (3/76%) مذکر و میانگین سنی نمونه ها 9/11 ±5/34 سال بود. میزان مرگ ناشی از تصادفات 340 نفر (7/23 درصد) زن و 1095 نفر مرد بودند. این مطالعه نشان داد که از سال 1386 تا 1389 میزان مرگ ها در مردان (6%) و در زنان (5%) با شیب ملایم سیرصعودی داشته است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به سیرصعودی میزان مرگ و میر ناشی از سوانح جاده ای، پیشگیری از آنها می تواند در ارتقاء عملکرد نظام سلامت موثر باشد. کاهش مرگ و میر ناشی از سوانح جاده ای نیاز به اتخاذ تدابیر هماهنگ در سطح تمامی بخش های مربوطه دارد.
واژه‌های کلیدی: مرگ قابل اجتناب، حوادث جاده ای، عملکرد نظام سلامت
متن کامل [PDF 142 kb]   (1122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/18 | پذیرش: 1393/8/18 | انتشار: 1393/8/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiresmaili M, Esfandiari A, Hedayati S P, Isfahani P. The Study of Avoidable Mortality Due to Road Traffic Accidents during 2004-2010: A Case Study in Kerman, Iran. 3 2014; 2 (1) :26-20
URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-46-fa.html

امیراسماعیلی محمدرضا، اسفندیاری عاطفه، هدایتی سیدپوریا، اصفهانی پروانه. مطالعه مرگ های قابل اجتناب ناشی از حوادث جاده ای طی سال های 1383 تا 1389: مطالعه ای موردی در کرمان. 1. 1393; 2 (1) :26-20

URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-46-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی Journal of Management And Medical Informatics School
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4679