[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 110-102 برگشت به فهرست نسخه ها
چالش های استقرار حاکمیت بالینی در بیمارستان های آموزشی از دیدگاه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
فاطمه عطاالهی1، محمدامین بهرامی*2، ام البنین آتش بهار1، فرزانه رجالیان1، حجت الله قرایی1، عباس همایونی1، الهام جمالی1
1- 1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی، درمانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید صدوقی یزد
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی،دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، :aminbahrami1359@gmail.com
چکیده:   (9968 مشاهده)
مقدمه : حاکمیت بالینی چارچوبی است که سازمانهای ارائه دهنده خدمات سلامت را موظف به رعایت اصول تعالی خدمات بالینی نموده و از این طریق آنها را در مقابل حفظ و ارتقای کیفیت خدماتی که ارائه می دهند پاسخگو می گرداند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالش های استقرار حاکمیت بالینی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد بوده است. روش: پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی، کاربردی است که در سال 1391 در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران و کارشناسان حوزه معاونت درمان و بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود. تعداد 12 نفر از این کارشناسان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق مصاحبه باز با این کارشناسان، جمع آوری و به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس چالش های استخراج شده در چک لیستی وارد شده و توسط افراد مورد مصاحبه، جهت اولویت بندی در طیف 5 گزینه ای لایکرت امتیاز دهی شدند. پس از محاسبه میانگین امتیاز ها، مهم ترین چالش ها شناسایی گردیدند. یافته ها: مهمترین چالش های استقرار حاکمیت بالینی در ابعاد مدیریت خطر، ممیزی بالینی، آموزش پرسنل، استفاده از اطلاعات، تعامل با بیمار، اثربخشی بالینی به ترتیب شامل کمبود اعتبارات (4.41)، کمبود اعتبارات برای آموزش ممیزی بالینی (4)، کمبود اعتبار برای آموزش پرسنل(4.41)، ناکافی بودن نیروی آموزش دیده (2.75)، نبود انگیزه مالی (4.16) و مستند سازی ناقص (4.23) می باشند. بحث و نتیجه گیری : بر اساس یافته های پژوهش، استقرار طرح حاکمیت بالینی در بیمارستان های آموزشی مستلزم افزایش اعتبارات، آموزش نیروی متخصص، برگزاری دوره های آموزشی مرتبط و بهبود زیر ساخت های مستند سازی می باشد.
واژه‌های کلیدی: حاکمیت بالینی، چالشها، پیاده سازی، مدیریت خطر، ممیزی بالینی، اثربخشی بالینی
متن کامل [PDF 187 kb]   (1456 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/16 | پذیرش: 1393/8/16 | انتشار: 1393/8/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataollahi F, Bahrami M, Atashbahar O, Rejalian F, Gharaie H, Homayooni A et al . Clinical Governance Implementation Challenges in Teaching Hospitals Affiliated to Yazd University of Medical Sciences, Iran, Based on the Experts' Viewpoint. 3. 2013; 1 (2) :110-102
URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-37-fa.html

عطاالهی فاطمه، بهرامی محمدامین، آتش بهار ام البنین، رجالیان فرزانه، قرایی حجت الله، همایونی عباس و همکاران.. چالش های استقرار حاکمیت بالینی در بیمارستان های آموزشی از دیدگاه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد . 1. 1392; 1 (2) :110-102

URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-37-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی Journal of Management And Medical Informatics School
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162