[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( 5-1397 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازهای اطلاعاتی و مهارتی مدیران بیمارستانها: مطالعه کیفی
ابراهیم جعفری پویان، محمد ازمل، سلیمه گوهری نژاد*
چکیده:   (6409 مشاهده)
مقدمه: برای مواجهه با چالشهای متعدد محیطی، سازمانهای مراقبتهای بهداشتی، باید خود را مجهز به اطلاعات جدید، روشهای نوین تفکر و مهارتهای مدرن نموده و نوعی رهبری و رفتار سازمانی متفاوت در خود توسعه دهند. در چنین محیطی با انتظارات در حال رشد، صلاحیت و دانش رهبران و مدیران بهداشت و درمان باید ارزیابی و ارتقا یابد. این پژوهش بر آن است تا نیازهای اطلاعاتی و مهارتی مدیران بیمارستانها را شناسایی نماید.

روش کار: این پژوهش اکتشافی به‌صورت کیفی در سال 1395 انجام گردید. جامعه‌ی پژوهش، شامل کلیۀ مدیران بیمارستان‌های شهر تهران بودند. مهم‌ترین معیار ورود به مطالعه، داشتن سابقه‌ی مدیریت بیمارستان به میزان حداقل سه سال بود. مصاحبه‌ها به روش نیمه ساختاریافته که مشارکت‌کنندگان در آن از طریق نمونه‌گیری هدفمند و سهمیه‌ای انتخاب شده بودند، انجام شد و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. تحلیل داده‌ها به کمک استراتژی تحلیل موضوعی صورت گرفت. برای تسهیل کدگذاری از نرم‌افزار MAXQDA 10 استفاده شد.

یافتهها: بیشتر شرکتکنندگان مرد با گروه سنی 49-40 ساله بود. بیشتر مدیران در بیمارستانهای دولتی شاغل بودند و بالاترین مدرک تحصیلی دکترای تخصصی بود. همۀ مدیران دورههای متنوع آموزش ضمن خدمت گذارنده بودند. نیازهای مهارتی در دو پس زمینه اصلی عوامل مؤثر بر بهبود مهارت‌ها و مهارت‌‌های مدیریت موفق دسته‌بندی شدند که هرکدام از این دو طبقه به ترتیب متشکل از 4 و 5 زیر طبقه بودند. نیازهای اطلاعاتی نیز در دوطبقه‌ی اصلی، نظام اطلاعاتی اثربخش و کانال‌های کسب اطلاعات با مجموعاً 8 زیر طبقه قرار گرفتند.

نتیجهگیری: نیازهای شناسایی شده نشان میدهد که به‌سادگی می‌توان با مداخلات کم‌هزینه همچون فراهم آوردن شرایط اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های انتصاب و ارتقاء مدیران، کسب تجربه از طریق بازدید از بیمارستان‌های سرآمد، یادگیری همتایان، ایجاد داشبوردهای مدیریتی و برگزاری دوره‌های آموزشی مبتنی بر نیازهای آینده و بازنگری در کوریکولوم مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، نیازهای مهارتی و اطلاعاتی مدیران بیمارستان‌ها را در راستای ارتقاء عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی  مرتفع نمود.
واژه‌های کلیدی: نیازهای اطلاعاتی، نیازهای مهارتی، مدیران بیمارستان‌ها، مطالعه‌‌‌ی کیفی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/28 | پذیرش: 1397/5/28 | انتشار: 1397/5/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


جعفری پویان ابراهیم، ازمل محمد، گوهری نژاد سلیمه. نیازهای اطلاعاتی و مهارتی مدیران بیمارستانها: مطالعه کیفی. 1. 1397; 3 (3)

URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-163-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( 5-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی Journal of Management And Medical Informatics School
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660