سواد سلامت و شادکامی در دانشجویان دانشگاههای اصفهان
|
حمیده ملاخلیلی، شهین مجیری*، حسن اشرفی ریزی، حسین فقیهی حبیب آبادی |
|
|
چکیده: (4981 مشاهده) |
مقدمه: سواد سلامت میزان ظرفیت فرد برای کسب، تفسیر و درک اطلاعات اولیه و خدمات سلامتی میباشد. شادکامی عاملی است که از طریق آن، فرد همیشه دارای یک حس خوب درباره زندگی خود و دیگران است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سواد سلامت و شادکامی و نیز رابطه این دو متغیر با ویژگیهای جمعیتشناسی دانشجویان میباشد.
روش: مطالعه حاضر به روش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان میباشد که به شیوه نمونهگیری تصادفی – طبقهای با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 360 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد سواد سلامت Chew و شادکامی Oxford بود. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 18 تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که میانگین سواد سلامت در دانشجویان (76/40 از 64) در حد متوسط؛ و میانگین شادکامی در دانشجویان پایینتر از حد متوسط (35/40 از 87) بود. از بین متغیرهای ویژگیهای جمعیت شناختی: سن و جنس و میزان درآمد و دانشگاه محل تحصیل و محل سکونت باسواد سلامت رابطه مستقیم اما باسابقه بستری رابطه معکوس داشتند. شادکامی با سن رابطه معکوس؛ با درآمد رابطه مستقیم و با سایر ویژگیهای جمعیت شناختی رابطهای نداشت. بین شادکامی و سواد سلامت رابطهای وجود نداشت.
بحث و نتیجهگیری: در این پژوهش مشخص شد افراد جوانتر، زنان، افراد با سطح درآمد بالاتر، دانشجویان علوم پزشکی و ساکن در شهرهای بزرگتر از سواد سلامت بالاتری برخوردار بودند. افرادی که سابقهی بستری شدن داشتند، از سواد سلامت کمتری برخوردار بودند. همچنین مشخص شد افراد جوانتر و با درآمد بالاتر احساس شادکامی بیشتری داشتند. جهت ارتقای سواد سلامت؛ گنجاندن اطلاعات پایه سلامت در برنامه آموزشی دانشجویان کلیه رشتهها و برای ارتقای سطح شادکامی دانشجویان برنامهریزی مسئولان دانشگاهها برای برنامههای مفرح فرهنگی پیشنهاد میگردد. |
|
|
واژههای کلیدی: سواد سلامت، شادکامی، دانشجویان، دانشگاهها |
|
متن کامل [PDF 532 kb]
(554 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/28 | پذیرش: 1396/9/28 | انتشار: 1396/9/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|