2
1
3
Literature & Humanities
http://jms.kmu.ac.ir
1
admin
9
10
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
2
1
online
1
fulltext
fa
بررسی مقایسه ای موانع گزارش اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری شهر زاهدان
A Comparative Study of Barriers to Reporting Medication Errors in Nursing Students in Zahedan University of Medical Sciences, Iran,
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div align="justify" style="direction: rtl"><b>مقدمه</b>: خطاهای دارویی یک مسئله تاثیر گذار بر ایمنی و هزینه های بیماردر بیمارستان می باشد که اغلب عواقب خطرناکی برای بیماران دارد . از آنجایی که تجربه بالینی دانشجویان پرستاری محدود می باشد ، آنها ممکن است به طور ناخواسته در معرض خطر بالای خطاهای دارویی قرار گیرند. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین علل گزارش نکردن خطاهای دارویی در دو گروه دانشجویان پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی و آزاد شهر زاهدان انجام گردید.
روش : مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی از نوع مقایسه ای بود که در سال 1392 انجام شد.نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام گرفت وتعداد آنها 188 نفر بود.برای انجام پژوهش از پرسشنامه عدم گزارش دهی اشتباهات دارویی که مشتمل بر 17 سوال در مورد علل گزارش نکردن اشتباهات دارویی از دیدگاه دانشجویان پرستاری بود استفاده گردید.تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری t-test و آمار های توصیفی وتوسط نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمره ترس از پیامدهای گزارش دهی،عوامل مدیریتی خطاهای دارویی در گروه داشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی به ترتیب( 58/7±28/38)، (73/3±30/ 14) و در گروه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد زاهدان به ترتیب ( 95 /9±25/34 )، (39 /4±72/12) بود . نتیجه ی آزمون t-test در دو گروه نشان داد که از نظر آماری تفاوت معنا داری بین دو گروه وجود دارد ( 05/0≥ P ).
بحث ونتیجه گیری: خطاهای دارویی یکی از مسائل مهم در مراکز درمانی است این مطالعه پیشنهاد می کند روش کاهش و کنترل این اشتباهات ،منوط به استفاده از رویکرد سیستمی جهت بررسی عوامل زمینه ساز و رفع این عوامل و همچنین طراحی سیستمی برای افزایش میزان گزارش دهی اشتباهات توسط دانشجویان پرستاری می باشد.
</div>
Introduction: Medication errors are influential on patientsf safety and expenses during hospitalization
and often have hazardous consequences for patients. Since the clinical experience of nursing students is
limited, they may unintentionally be exposed to medication errors. Hence, the present study aimed to
determine the barriers of reporting medication errors among nursing students of Azad Islamic and Medical
Sciences Universities of Zahedan, Iran.
Method: The present study was a descriptive-analytical and comparative research which was carried out
in 2013. A sample of 188 students was selected with a simple random sampling approach. The 17-item
questionnaire on lack of reporting medication errors from nursing students viewpoints was employed for
data collection. Data analysis was carried out using t-test and descriptive statistics through SPSS software.
Results: The mean scores of fear of the consequences of reporting errors, and managerial factors of
medication errors among nursing students of Medical Sciences University and Azad Islamic University
were 38.28} 7.58 and 14.30 } 3.73, and 34.25 9.95 and 12.72 4.39, respectively. The results of t-test
indicated a statistically significant difference between the two groups (P . 0.05).
Discussion and Conclusion: Medical errors are one of the major problems in health care centers. This
study suggests that the method of reducing and controlling these errors is based upon using a systematic
approach for the evaluation and removal of these factors, and designing a system to increase reporting of
medication errors among nursing students.
دانشجویان پرستاری ,اشتباهات دارویی ,عدم گزارش دهی
Nursing students, Medication errors, Reporting barriers
46
38
http://jms.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-22&slc_lang=fa&sid=1
Mahdieh
Sarhadi
مهدیه
سرحدی
1003194753284600153
1003194753284600153
No
مربی و عضو هیئت علمی ،گروه پرستاری ،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
Hojat
Sheikhbardsiri
حجت
شیخ بردسیری
sheikhbardsiri@gmail.com
1003194753284600154
1003194753284600154
Yes
مربی و عضو هیئت علمی ،گروه فوریت های پزشکی ،دانشکده پزشکی سیرجان،دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
Majid
Dastres
مجید
دسترس
1003194753284600155
1003194753284600155
No
مربی و عضو هیئت علمی ،گروه پرستاری ،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
Hossein
Moein
حسن
معین
1003194753284600156
1003194753284600156
No
مربی و عضو هیئت علمی ،گروه پرستاری ،دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، ایرانشهر، ایران