%0 Journal Article %T %J 2 %V 3 %N 3 %U http://jms.kmu.ac.ir/article-1-163-fa.html %R %D 2018 %K %X مقدمه: برای مواجهه با چالش‌های متعدد محیطی، سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، باید خود را مجهز به اطلاعات جدید، روش‌های نوین تفکر و مهارت‌های مدرن نموده و نوعی رهبری و رفتار سازمانی متفاوت در خود توسعه دهند. در چنین محیطی با انتظارات در حال رشد، صلاحیت و دانش رهبران و مدیران بهداشت و درمان باید ارزیابی و ارتقا یابد. این پژوهش بر آن است تا نیازهای اطلاعاتی و مهارتی مدیران بیمارستان‌ها را شناسایی نماید. روش کار: این پژوهش اکتشافی به‌صورت کیفی در سال 1395 انجام گردید. جامعه‌ی پژوهش، شامل کلیۀ مدیران بیمارستان‌های شهر تهران بودند. مهم‌ترین معیار ورود به مطالعه، داشتن سابقه‌ی مدیریت بیمارستان به میزان حداقل سه سال بود. مصاحبه‌ها به روش نیمه ساختاریافته که مشارکت‌کنندگان در آن از طریق نمونه‌گیری هدفمند و سهمیه‌ای انتخاب شده بودند، انجام شد و تا زمان اشباع داده‌‌ها ادامه یافت. تحلیل داده‌ها به کمک استراتژی تحلیل موضوعی صورت گرفت. برای تسهیل کدگذاری از نرم‌افزار MAXQDA 10 استفاده شد. یافته‌ها: بیشتر شرکت‌کنندگان مرد با گروه سنی 49-40 ساله بود. بیشتر مدیران در بیمارستان‌های دولتی شاغل بودند و بالاترین مدرک تحصیلی دکترای تخصصی بود. همۀ مدیران دوره‌های متنوع آموزش ضمن خدمت گذارنده بودند. نیازهای مهارتی در دو پس زمینه اصلی عوامل مؤثر بر بهبود مهارت‌ها و مهارت‌‌های مدیریت موفق دسته‌بندی شدند که هرکدام از این دو طبقه به ترتیب متشکل از 4 و 5 زیر طبقه بودند. نیازهای اطلاعاتی نیز در دوطبقه‌ی اصلی، نظام اطلاعاتی اثربخش و کانال‌های کسب اطلاعات با مجموعاً 8 زیر طبقه قرار گرفتند. نتیجه‌گیری: نیازهای شناسایی شده نشان می‌دهد که به‌سادگی می‌توان با مداخلات کم‌هزینه همچون فراهم آوردن شرایط اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های انتصاب و ارتقاء مدیران، کسب تجربه از طریق بازدید از بیمارستان‌های سرآمد، یادگیری همتایان، ایجاد داشبوردهای مدیریتی و برگزاری دوره‌های آموزشی مبتنی بر نیازهای آینده و بازنگری در کوریکولوم مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، نیازهای مهارتی و اطلاعاتی مدیران بیمارستان‌ها را در راستای ارتقاء عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی مرتفع نمود. %> http://jms.kmu.ac.ir/article-1-163-fa. %P 0-0 %& 0 %! %9 Research %L A-10-1-39 %+ %G eng %@ 9 %[ 2018