TY - JOUR T1 - TT - بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات توسط دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مدرسه ناشنوایان شهر کرمان JF - kmu-jms JO - kmu-jms VL - 3 IS - 3 UR - http://jms.kmu.ac.ir/article-1-160-fa.html Y1 - 2018 SP - 0 EP - 0 N2 - مقدمه: امروزه پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری های نوین فرصت های متعددی را در اختیار افراد با معلولیت های خاص از جمله ناشنوایان و کم شنوایان قرار داده است که به بهبود کیفیت زندگی آنان کمک شایانی کرده است؛ بنابراین هدف از این مطالعه بررسی میزان استفاده دانش آموزان دختر ناشنوا از فناوری اطلاعات است. روش‌کار: پژوهش انجام شده از نوع توصیفی مقطعی است که بدلیل محدود بودن جامعه آماری (38 نفر)، تمام نمونه ها به روش سرشماری انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها چک لیستی بر اساس کاربرد های فناوری اطلاعات برای ناشنوایان بود که با کمک مربیان آنها تکمیل و سپس جمع آوری گردید، تحلیل داده ها نیز با استفاده از آمار توصیفی انجام گردید. یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بیشترین میزان استفاده دانش آموزان مربوط به فیلمهای آموزشی و تفریحی با زیرنویس به میزان 63% بود و پس از آن وسایل ارتباط متنی از جمله ایمیل و پیام کوتاه با 46% بود، همچنین درصد استفاده از بسیاری فناوری ها از جمله فناوری های ارتباطی ویدیویی صفر بود. نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان دادکه در حال حاضر وضعیت بکارگیری فناوری اطلاعات در میان ناشنوایان چندان مطلوب نیست، از این رو ضروری است تلاش های بسیاری در زمینه افزایش آگاهی و فراهم سازی زیر ساخت های لازم در گسترش استفاده از این فناوری ها در میان افراد ناشنوا به عمل آید. M3 ER -