TY - JOUR T1 - Application of knowledge management in the development of services related to the organization of print and electronic resources of the Iranian universities’ central libraries TT - کاربرد مدیریت دانش درتوسعه خدمات مربوط به سازماندهی منابع چاپی و الکترونیکی کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی ایران در سال 1390 JF - kmu-jms JO - kmu-jms VL - 2 IS - 2 UR - http://jms.kmu.ac.ir/article-1-95-fa.html Y1 - 2014 SP - 113 EP - 121 KW - Knowledge management KW - Library KW - University KW - Source N2 - چکیده مقدمه: مدیریت دانش فرصتی استثنایی برای کتابخانه­ها فراهم می­سازد، اگر کتابخانه­ها از دانش استفاده کنند و آن را به اشتراک گذارند، خدماتشان بهبود خواهد یافت. هدف از مطالعه حاضرکاربرد مدیریت دانش درتوسعه خدمات مربوط به سازماندهی منابع چاپی و الکترونیکی کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های دولتی ایران می­باشد. روش: روش مطالعه حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است که در کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های جامع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت که 20 سال از زمان تأسیس آن­ها گذشته باشد، انجام شد. برای گردآوری اطلاعات در مورد مسئولان کتابخانه­های مرکزی و آدرس و پست الکترونیک ایشان، به وب سایت دانشگاه­ها و کتابخانه­ها مراجعه شده ویا از طریق تماس مستقیم با کتابخانه­ها اطلاعات مورد نظر گردآوری شد. یافته ­ها: میزان آشنایی مسئولان کتابخانه­ها با انواع مدیریت دانش در دانش صریح و دانش ضمنی به ترتیب برابر با 54(6/60) و 35(3/39) بود که این اختلاف معنی دار بو(002/0=P) از نظر مسئولان کتابخانه­ها، کاربرد مدیریت دانش در سازماندهی منابع چاپی 46(6/46) و در منابع الکترونیکی 53(4/53)، بود که تفاوت آماری معنی داری نشان داد(03/0=P). بیشترین فراوانی، 2/73 درصد که برابر با 41 نفر از پاسخگویان می­باشد، افزایش کارآمدی و کمترین فراوانی، 4/21 درصدکه برابر با 12 نفر می­باشد. تسهیل کار جمعی را از جمله دلایل استفاده از مدیریت دانش در سازماندهی منابع ذکر کرده­اند(001/0=P). بحث و نتیجه گیری: مسئولان کتابخانه­ها نیاز به آشنایی بیشتری با دانش صریح دارند. بنابراین نیاز به استفاده از دانش ضمنی در سازماندهی منابع کتابخانه­ها بیشتر دیده می­شود. M3 ER -