[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 81-89 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی عملکرد بیمارستان مهر شهر مشهد بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM
سید سعید طباطبایی ، روح الله کلهر ، شقایق یوسفی ، صفیه تقدم کنگی ، محمدرضا قمری ، الهام شاه بهرامی*1
1- ، eshahbahrami@yahoo.com
چکیده:   (5375 مشاهده)
مقدمه : امروزه توجه به کیفیت و اثربخشی عملکرد سازمانی از جمله عوامل تعیین کننده در تحقق برنامه های توسعه ای و رقابتی به شمار می آیند. این موضوع سبب گردیده تا مدیران در سال های اخیر به مسائل ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و استفاده از الگوی تعالی سازمانی توجه بیش تری نمایند. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد بیمارستان مهر مشهد بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM بود. روش :این مطالعه توصیفی بصورت مقطعی در سال 1390 در بیمارستان خصوصی مهر مشهد انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد الگوی تعالی سازمانی EFQM که توسط کلیه مدیران مرکز تکمیل شد. روایی پرسشنامه بر اساس نظرخبرگان، و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ آزمون شده که 97/0 به دست آمد.یافته ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: این بیمارستان از 1000 امتیاز کل این الگو، 3/473 امتیاز(3/47 درصد) را کسب کرد که سهم بخش توانمندسازها 233 امتیاز و سهم بخش نتایج 3/240 امتیاز بود. در بخش توانمند سازها، بالاترین امتیاز (8/60%) مربوط به معیار مشارکت و منابع و کمترین امتیاز (3/32%) مربوط به معیار خط مشی ها و استراتژی ها بود. دربخش نتایج، بالاترین امتیاز (4/60%) مربوط به نتایج کلیدی عملکرد و کمترین امتیاز (5/40%) مربوط به نتایج مشتریان بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه عملکرد این بیمارستان در رده متوسط قرار می گیرد، به نظر می رسد تدوین برنامه ای کارا و اثربخش جهت ارتقاء عملکرد در این بیمارستان ضروری است. در ضمن به نظر می رسد چنانچه در این الگو به جنبه های بالینی و مراقبتی از بیمار توجه ویژه ای گردد این مدل می تواند به عنوان الگوئی جامع برای ارزیابی عملکرد موسسات درمانی مورد استفاده قرارگیرد.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی عملکرد، الگوی تعالی سازمانی، بنیاد مدیریت کیفیت اروپا، بیمارستان
متن کامل [PDF 151 kb]   (1731 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/7 | پذیرش: 1393/8/7 | انتشار: 1393/8/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaee S S, Kalhor R, Yousefi S, Taghadum-Kangi S, Ghamari M R. Performance Evaluation of Mehr Hospital in Mashhad, Iran, Based on European Foundation for Quality Management (EFQM) Organizational Excellence Model. 3 2013; 1 (2) :89-81
URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-35-fa.html

طباطبایی سید سعید، کلهر روح الله، یوسفی شقایق، تقدم کنگی صفیه، قمری محمدرضا، شاه بهرامی الهام. ارزیابی عملکرد بیمارستان مهر شهر مشهد بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM. 1. 1392; 1 (2) :89-81

URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-35-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی Journal of Management And Medical Informatics School
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645