:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1392 1392 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 37-26 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده و پاسخگوئی اجتماعی در بیمارستان های یزد
حجت الله قرایی1 ، محمدامین بهرامی* 2، فرزانه رجالیان1 ، ام البنین آتش بهار1 ، عباس همایون1 ، فاطمه عطاالهی1 ، الهام جمالی1
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید صدوقی یزد
2- استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید صدوقی یزد و مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، بیمارستان شهید صدوقی یزد
چکیده:   (5286 مشاهده)
مقدمه: عدالت سازمانی ادراک شده به معنی حدی است که اقدامات سازمان در رابطه با کارکنان منصفانه تلقی می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده و پاسخگوئی اجتماعی در بیمارستان های یزد بود. روش: مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی – تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1391 در 6 بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه یزد انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان و بیماران ترخیص شده این بیمارستان ها بود. مجموعا 259 کارمند و 259 بیمار در مطالعه شرکت کردند. داده های پژوهش به وسیله 2 پرسشنامه عدالت سازمانی ادراک شده بیوگر که توسط کارکنان تکمیل شد و پاسخگوئی اجتماعی سازمان جهانی بهداشت که توسط بیماران تکمیل گردید، جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده هاتوسط نرم افزار SPSS18و با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و نیز آزمون ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها: میانگین امتیاز عدالت توزیعی، رویه ای، مراوده ای و سیستمی در بیمارستان های مورد مطالعه به ترتیب، 66/14±31/71، 15/16±91/58، 21/17±26/48 و 70/24±99/93 بود. همچنین، میانگین امتیاز کلی عدالت ادراک شده سازمانی در این بیمارستان ها، 56/11±10/59 بود. میانگین امتیاز پاسخگوئی اجتماعی این بیمارستان ها، 6/11±92/77 بود. نتایج آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد که عدالت سازمانی ادراک شده دارای رابطه معنادار آماری با پاسخگوئی اجتماعی بیمارستان است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده هرگونه اقدامی که منجر به عادلانه تر شدن پرداخت ها، رویه ها و فرآیندهای رسمی سازمان و رفتار سرپرستان با کارکنان شود سطح پاسخگوئی اجتماعی بیمارستان را بهبود خواهد داد که آن نیز منجر به ایجاد تصویر بهتر از بیمارستان ها در ذهن مشتریان خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: عدالت سازمانی، پاسخگوئی اجتماعی، بیمارستان
متن کامل [PDF 179 kb]   (2550 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/5 | پذیرش: 1393/8/5 | انتشار: 1393/8/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها