[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 94-101 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه خدمات بیمارستانی از طریق عقد قرارداد با کارکنان خود: مطالعه موردی مرکز MRI بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان
حسین جودکی*1، آرش رشیدیان2، حسین سورانی3، فرهاد کوهی4، بیژن گرایلی5
1- دکترا، گروه اقتصاد درمان و برنامه‌ریزی، سازمان تأمین اجتماعی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد، مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان، اصفهان، ایران
4- کارشناس ارشد، گروه اقتصاد درمان و برنامه‌ریزی، سازمان تأمین اجتماعی، تهران، ایران
5- دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2201 مشاهده)

چکیده

مقدمه:مرکز MRI  بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان در تیرماه سال 1390 به شیوه "عقد قرارداد با کارکنان خود" شروع به فعالیت نمود. هدف پژوهش حاضر این بوده­است که تعیین نماید استفاده از این شیوه در مقایسه با دو شیوه مرسوم اداره واحدهای درمانی یعنی روش مدیریت دولتی و روش برون‌سپاری برای بیمارستان نتایج بهتری داشته است یا خیر؟

روش: پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که از دو گروه داده‌های کمی و کیفی در یک دوره هشت ماهه استفاده نموده است. داده‌های کمی برای تعیین هزینه تمام شده خدمت در سه روش مختلف اداره مرکز MRI استفاده شدند. داده‌های کیفی از طریق بررسی گزارش‌های مرتبط، مصاحبه با افراد کلیدی و نیز مشاهده فرایندهای ارائه خدمت جمع‌آوری شدند. با تحلیل دو گروه داده‌ها تصویر نسبتاً جامعی از عملکرد مرکز MRI و چالش‌های پیش روی آن ارائه شد.

یافته ها: نسبت هزینه به درآمد مرکز MRI بدون محاسبه هزینه استهلاک تجهیزات 48% و با محاسبه هزینه استهلاک تجهیزات 60% بود. هزینه هر مورد MRI انجام شده به شیوه "عقد قرارداد با کارکنان خود" 10% کمتر از روش برون‌سپاری و 35% کمتر از اداره به شیوه دولتی برای بیمارستان تمام شده بود. با این حال تحلیل داده‌های کیفی نشان داد، اداره مرکز به این شیوه با چالش­هایی مانند جلب همکاری دیگر بخش­های بیمارستان و خطر تقاضای القایی روبروست.

بحث و نتیجه گیری: روش جدید از کارایی بیشتری برخوردار بوده، اما تداوم آن مستلزم توجه به چالش­های پیش روست.

واژه‌های کلیدی: خرید خدمت، عقد قرارداد، برون‌سپاری، کارایی، MRI
متن کامل [PDF 574 kb]   (1194 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/8/17 | پذیرش: 1394/8/17 | انتشار: 1394/8/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Contractual agreement with hospital staff delivering hospital care: case study of the MRI center of Shariati hospital. 3. 2014; 2 (2) :94-101
URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-94-fa.html

جودکی حسین، رشیدیان آرش، سورانی حسین، کوهی فرهاد، گرایلی بیژن. ارائه خدمات بیمارستانی از طریق عقد قرارداد با کارکنان خود: مطالعه موردی مرکز MRI بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان. 1. 1393; 2 (2) :94-101

URL: http://jms.kmu.ac.ir/article-1-94-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی Journal of Management And Medical Informatics School
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162